- Onlinebetaalsysteem iDEAL verwacht dit jaar recorddrukte met koopjesfestijn Black Friday.
- Vorig jaar verwerkte iDEAL ruim 7,1 miljoen onlinebetalingen met als piek 333 transacties per seconde.
- Webwinkels raden consumenten aan om vanwege de verwachte drukte tijdig te bestellen.
- Lees ook: 6 op 10 consumenten verwacht aankoop te doen op koopjesfeest Black Friday
Onlinebetaalsysteem iDEAL verwacht dit jaar recorddrukte met koopjesfestijn Black Friday. Op Black Friday vorig jaar verwerkte iDEAL ruim 7,1 miljoen onlinebetalingen. Dat ging toen ook al om een record.
Volgens iDEAL was er vorig jaar een piek van wel 333 transacties per seconde. De transacties via iDEAL op Black Friday nemen de afgelopen jaren alleen maar verder toe, want in 2020 ging het nog om ruim 4,7 miljoen betalingen.
Op Cyber Monday, de maandag na Black Friday, werden vorig jaar ruim 5,1 miljoen betalingen gedaan via iDEAL. Dat waren er vier jaar geleden nog meer dan 3,4 miljoen.
Daarnaast meldt iDEAL dat begin vorige maand de 8,5 miljardste transactie werd gedaan sinds de oprichting van het betaalmiddel in 2005.
Directeur Marlene ten Ham van de brancheorganisatie voor webwinkels Thuiswinkel.org zegt dat deze maand traditioneel de drukste maanden van het jaar zijn voor webshops. Veel consumenten stellen aankopen uit om te kijken of ze met Black Friday een goede korting kunnen pakken.
Meer promotie voor Black Friday
Verder zetten webwinkels volgens haar ook steeds meer in op promotie van duurzame producten, bijvoorbeeld tweedehandsartikelen. Ten Ham raadt consumenten door de drukte ook aan tijdig te bestellen en te kijken naar de betrouwbaarheid van webshops.
Vrijdag werd door ABN AMRO nog gemeld dat Black Friday en Cyber Monday steeds populairder lijken te worden in Nederland. Bijna zes op de tien consumenten verwachten volgens de bank deze periode een aankoop te doen, waar dat vorig jaar nog bijna vier op de tien was. ABN AMRO stelt dat de meeste Nederlanders zoals gewoonlijk gaan voor koopjes in de categorieën kleding, schoenen en elektronica. Maar ook speelgoed, games en drogisterij- en parfumerieartikelen zijn in trek.
Ongeveer vier op de tien mensen geven volgens de bank juist aan niets aan te schaffen tijdens de uit de Verenigde Staten overgewaaide koopjesfestijnen. Zo spreekt deze groep volgens ABN AMRO van een "onzinnige commerciële actie waar ze niet aan mee willen doen".